fredag 23 april 2010

Varken naturvetenskap eller teknik

Det här kommer varken handla om naturvetenskap eller teknik och hör väl därför egentligen inte hemma här på vår blogg. Jag vill ändå skriva det här, eftersom det handlar om oss studenter och vår möjlighet att påverka ute i verksamheten.

Under mitt första år på Högskolan genomförde jag min VFU på en förskola. Jag trivdes bra där, men insåg ganska snart att barnen behandlades väldigt olika beroende på vilken pedagog som var närvarande. Pedagogernas värdegrund skiljde sig åt när det gällde barnsynen och hur de individuellt ansåg att lärande sker. Under denna VFU-period skulle vi skriva en portfolio som inriktade sig bland annat på vilken pedagogik som bedrevs i verksamheten. Pedagogernas skilda syn på värdegrunden medföljde att jag var kritisk i mitt granskande och beskrev en av pedagogernas handlande negativt i min portfolio. Efter VFU-periodens slut var min handledare intresserad av att få läsa vad jag skrivit. Det kändes nervöst, eftersom jag framställt pedagogernas samarbete negativt, men jag gav henne ändå en kopia av portfolion.

Idag, för första gången på flera år, träffade jag samma handledare igen. Hon berättade då för mig att hon, efter läsningen, hade tagit beslutet att lämna min portfolio till ansvarig rektor och bett henne läsa vad jag skrivit. Detta fick till följd att den pedagog som jag varit kritisk till förflyttades från avdelningen där jag praktiserat. Därefter hade samarbetet på avdelningen blivit ett helt annat. Det känns roligt att veta att min portfolio som nu bara ligger och samlar damm på en hylla, har varit med och drivit fram en så betydande förändring. Med detta vill jag ha sagt att vi studenter har möjlighet att påverka och att vi kanske redan har gjort det under utbildningens gång, även om vi inte alltid får reda på det.

2 kommentarer:

  1. Visst känns det underbart att vi, ännu outbildade lärare kan påverka så barnen/eleverna får det bättre. Det glädjer mig att få höra den här historien och jag hoppas att även jag har kunnat hjälpa till i en klass eller avdelning genom att vara ärlig och säga vad man tycker och uppfattar. Det är så mycket vi ser när vi är ute och pedagogerna går på sin väg och kör samma hela tiden utan att tänka på varför de gör det. Tror det är nyttigt att alla får en elev i klassen för att vi ska kunna påverka både positivt och kritiskt. Tack Marina för att du delade med dig.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du berättade!

    SvaraRadera