fredag 30 april 2010

Regnbågslektion i skolan.

Jag har idag utfört min lektion i skolan med en helklass, dvs. 21 elever från år 1. Jag började med att låta de elever som satt längst bak komma fram till mig på golvet för jag känner att jag vill ha mina elever nära när jag går igenom något, samt att jag känner att konversationerna blir bättre när de är samlade som en grupp. Jag började med o se vad de själva hade för tankar om regnbågen och hur de trodde den uppstod. Sedan använde jag mig utav vår Concept cartoon och för att på så sätt skapar tankar och idéer bland eleverna. Concept cartoon är ett bra arbetssätt på så sätt att de hjälper eleverna få fram tankar och våga svara även om det kanske inte är rätt. En elev berättade att hans pappa hade suttit på en regnbåge. Detta lade jag på minnet och sa till pojken att vi skulle se sedan om man kan sitta på en regnbåge eller inte.

Efter introduktionen började jag visa hur regnbågen blev till genom att använda mig utav mitt material som jag skapat. Jag visade att solens strålar egentligen bestod av vitt ljus och jag förklarade ordet ROGGBIV. Sedan visade jag på ett synligt och konkret sätt hur strålarna bryts i regndroppen samt hur det kommer sig att man ser färgerna som man gör. Där rött är överst och violett är underst på grund av dess energi. Jag tog även upp begrepp som primär och sekundär regnbåge, vilket jag fick mycket plus från min handledare för.
Hon tycker att det är viktigt att vi använder svårare begrepp som energi, primär och sekundär. Det är inte viktigt att eleverna ska förstå innebörden av dem men det är bra att de har hört dem, även i tidigare åldrar. Det var kul att få respons av min handledare eftersom hon har varit lärare i så många år. Det hon säger, är det som man tar till sig och det är viktigt att få kritik, både positiv och negativ.

Efteråt gjorde jag experiment med vattenskål och overhead och detta fungerade riktigt bra. Vi fick se tre stycken tydliga regnbågar. Alla eleverna var mycket fascinerade och det var roligt och hör deras kommentarer efteråt så som: Häftigt! O vad coolt! Såg du, det var Efteråt skulle eleverna rita sina egna regnbågar med alla sju färger.

När de var färdiga hade vi en genomgång där eleverna hjälptes åt att diskutera hur en regnbåge blev till. Detta tycker jag att de klarade av bra och jag blev imponerad att de hade förstått brytningen inuti regndroppen samt varför man endast kan se en färg från en droppe.
När jag frågade eleven om han trodde att hans pappa suttit på regnbågen, tittade han på mig och sa; Ne, de går ju inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar