måndag 12 april 2010

Teknik i skolan och förskolan
Förskolan
Den teknik jag sett på förskolan är vardagsteknik saker såsom bestick, tallrikar och glas. Det mest positiva jag såg för personalens skull var ett höj och sänk bart skötbord, vilket gör att barnen kan kliva upp själva och sen kan de åka ”hiss” upp. Torkskåp och pall för personalen att sitta på när de klär på barnen finns i varje kapprum. På de flesta avdelningar finns det även en liten toalettstol för de minsta som inte når upp till den stora. På varje avdelning finns en dator, där barnen är mellan 3-5 år finns en viss användning av barnen, men den används mest av personalen. Barnen har lego, klossar, bilar, motorcyklar att åka på inne, cyklar och bilar att åka på ute, playmobil leksaker, pärlor att göra halsband och plattor med, pennor, kritor, tuschpennor, papper och lim. Man kan säkert räkna upp hur mycket som helst såsom stolar anpassade för de små och stora barnen och stolar anpassande för vuxna och bord o.s.v.

Skolan
I skolan har jag sett teknik såsom pennor, färgpennor, papper, böcker, i klassrummet finns också en dator som inte ännu är inkopplad, på skolan finns däremot en datasal. Längs fram i klassrummet finns en whiteboard, med de speciella pennorna till så att det går att sudda ut. Det finns en diskbänk med rinnande vatten till och där har varje barn en mugg i hård plast att dricka vatten ur. Stolarna barnen sitter på är ställbara efter deras längd genom att man justerar fotstödet. Det finns saxar, häftstift till anslagstavlan, häftmassa, tejp, klister och penngrepp ( såna man sätter på om man vill ha hjälp med penngreppet). Detta är bara några exempel av det som finns jag kan säkert rabbla mer.

Sen vi började denna kursen, under föreläsningarnas gång och genom b.la Ginner och Mattssons bok Teknik i skolan (2009), såhar min uppfattning om teknik ändrats…. Jag såg på teknik där man bara gjorde tråkiga kopplingar som jag inte förstod varför och varför skulle jag lära mig hur en bilmotor fungerar jag skulle ju inte bli bilmekaniker…….

Ginner, T., & Mattsson, G. (2009). Teknik i skolan. Malmö: Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar