lördag 17 april 2010

Genomförande av regnbågslektionen



Jag genomförde min lektion om regnbågen i en klass 1 på 20 elever. Vi arbetade enligt det naturvetenskapliga arbetssättet utifrån frågan ”Hur blir regnbågen till?” Eftersom eleverna självmant kom med förslag till på vilket sätt regnbågen kan bli till, valde jag att använda mig av deras tankar i stället för de jag hade på min Concept cartoon. Utifrån den valda hypotesen arbetade vi sedan gruppvis vidare med olika experiment.

Skål med vatten på overhead – sätt på overheaden och se om ni ser regnbågen.

Färgsnurror – se vad som händer med färgerna när snurrorna snurrar riktigt fort.

Låda med prismor – lys in i lådan med ficklampan och se om ni kan få fram regnbågens färger.

Vattenskål med sugrör – se hur ljuset/sugröret ser ut att brytas vid ytan.

Efter experimenten diskuterade vi hur regnbågen blir till. Jag visade eleverna hur solens strålar bryts när de träffar en vattendroppe, genom att använda mig av modeller på en sol och en förstorad vattendroppe. Jag drog parallellen till när eleverna är ute och springer. Precis som det är lättare för dem att springa på stranden och inte i vattnet är det lättare för ljuset att gå genom luften och inte genom vattnet. Precis som eleverna orkar springa olika fort, orkar de olika färgerna gå genom vattnet olika fort. Regnbågens färger uppstår eftersom de är olika snabba och genar på olika sätt genom vattendroppen. Eleverna fick sedan gemensamt komma fram till vilka färger som finns i regnbågen. Det märktes att eleverna uppskattade experimenten, trots att flera av dem var väldigt enkla.

1 kommentar:

  1. Hej Marina!
    Vad intressant att läsa om ditt genomförande! Att välja bort er Concept Cartoon och utgå från elevernas egna tankar tyckte jag var ett bra initiativ och det visar på din flexibilitet och förmåga att se till eleverna och vad som funkar i stunden. Jag tycker att hela upplägget var väl genomtänkt och jag förstår att det var uppskattat av eleverna. Ibland är faktiskt den "enkla" (som du uttrycker det) faktiskt det som ger mest. Jag tycker också att jämförelsen med att vara ute och springa var mycket bra och något som, jag kan tänka mig, gjorde att många elever förstod fenomenet bättre.
    /Jenny Leijon

    SvaraRadera