onsdag 28 april 2010

Regnbågslektion i skolan

Jag genomförde min regnbågslektion i halvklass i en årskurs 2 med 8 elever. Jag började med att utgå från elevernas förförståelse genom att ta reda på deras erfarenheter kring fenomenet. Sedan pratade vi lite kring regnbågens färger då jag gick igenom ordet roggbiv. Efter det visade jag vår concept cartoon och diskuterade de olika svarsalternativen. Detta arbetssätt anser jag positivt och kommer använda mig av concept cartoon i framtiden då det skapade en bra diskussion där eleverna vågade säga vad de tror. Sedan började vi experimentera och jag hade förberett tre olika stationer med experiment.

1. Overhead med en skål med vatten. Vad ser ni? Hur kan det bli så?
2. Snurror. Vad händer med färgerna när snurran får hög fart?
3. Prisma. Lys med ficklampan på prismorna i lådan och se vad som händer.

Eleverna var mycket engagerade och diskuterade vad de såg vid de olika experimenten. På grund av att eleverna inte var fler än 8 stycken (indelade i tre grupper) gav det mig möjlighet att gå runt till alla och lyssna och ställa utmanade frågor till dem.

Sedan var det dags att försöka förklara hur en regnbåge blir till. Här använde jag mig av modeller av sol och en förstoring av en regndroppe för att visa ljusets brytning och hur färgerna sprider sig till en regnbåge. Jag anser jag fick med eleverna genom att jag involverade dem genom frågor under genomgången. Som avslutning återkopplade jag även det till experimenten och förklarade hur de hade gått till.

När jag var färdig frågades eleverna vad och om de lärt sig något nytt. Det var intressant då eleverna svarade att de lärt sig att solen strålar ut vitt ljus och inte gult som vi brukar måla när vi ritar en sol. Jag känner mig nöjd med min lektion.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att du ska vara nöjd med din lektion. Du hade ett genomtänkt upplägg där syftet med experimenten vävdes in i din faktagenomgång av regnbågen på ett tydligt sätt. Bra jobbat! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är ett bra upplägg som du har utgått ifrån där delarna har mynnat ut i en helhet. Jag själv tycker det är svårt att utgå från ett sådant sätt eftersom jag oftast utgår från helheten till delar, men genom vår gemensamma lektionsplanering har jag fått lära mig att det går att göra på annat sätt och eleverna förstår konceptet ändå. Självklart ska du vara nöjd!

    SvaraRadera