torsdag 1 april 2010

Lektionsplanering "Regnbågen" (fsk)

Vem: Förskolebarn 3-5 år

Mål från Lpfö 98:
Förskolan skall sträva efter att varje barn
• utvecklar förståelse /…/ för enkla naturvetenskapliga fenomen
• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld

Konkreta mål:
• Barnen skall delta i ett samtal om regnbågen.
• Barnen skall måla sin egen regnbåge.

Lärandemål:
• Aktiviteten skall ge barnen en förförståelse för hur regnbågen uppstår.

Material: Sagobok om regnbågen (ex Saga och regnbågen av Carina Wilke & Katarina Dahlquist eller Lille Kanin och regnbågen översatt av Ulf Hyltén-Cavallius), material till experiment, papper, färger att måla med.

Genomförande:
Läsa en saga om regnbågen.
Låt barnen delta i ett samtal om regnbågen.
Genomför experiment och diskutera hur regnbågen blir till.
Barnen får som avslutning måla sin egen regnbåge.

Utvärdering:
Deltog barnen i samtalet om regnbågen?
Målade de sin egen regnbåge?
Gav aktiviteten barnen en förförståelse för hur regnbågen uppstår?

1 kommentar:

  1. Det fenomen ni valt tror jag fångar barns intresse, både i förskolan och i skolan. jag tror att ni utifrån era lektionsplaneringar kan fånga barnens intresse på ett bra sätt.

    SvaraRadera