onsdag 28 april 2010

Tekniken på förskolan och skolan

Även jag har varit ute på mina VFU-platser och undersökt vad de använder för teknik och hur de arbetar med tekniken i undervisningen.

Förut hade jag uppfattningen att teknik var avancerade tekniska hjälpmedel såsom datorer och annan elektronisk utrustning. Genom denna kurs har jag lärt mig att teknik är så mycket mer. Ginner & Mattson (1996) menar att teknik kan anses vara en lösning på ett problem som människan haft. Ett annat sätt att se på teknik är att teknik är allt människan sätter mellan sig och naturen, samt kunskaperna och erfarenheterna som kommer härifrån. ”Tekniken arbetar med att lösa praktiska problem och där huvudfrågan är hur få det att fungera?” (Ginner & Mattson 1996, 26).

Både på förskolan och i skolan används oändligt många olika tekniska hjälpmedel. Dessa kan vara allt från enklare redskap som skohorn, häftapparater, hålslag, saxar, stolar, bord (både höj- och sänkbara och vanliga), bestick, lås och nycklar till mer avancerade som telefoner, musikspelare, overheads, datorer, digitala fotoramar och digitalkameror. Vad jag har sett på mina VFU-platser så har barn och elever full tillgång till de lite enklare tekniska redskapen, medan deras användning av de mer avancerade kontrolleras av de vuxna som finns ute i verksamheten. Något jag förvånas över är att barnen på förskolan har större tillgång till datorer än eleverna i skolan. På skolan förekommer datorn främst på fritis, där den används som förströelse.

På förskolan får barnen till exempel lära sig att hantera olika verktyg i snickarboden. Enligt mina erfarenheter leder verksamheten här mer till att barnen får tillfälle till ”görande”, något som också nämns i läroplanen. I läroplanen för förskolan (Lpfö 98, Lärarens handbok 2006) förs det fram att barnen ska utveckla ”sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker” (s 31).

I skolan däremot ska eleverna inte bara få ”göra”, utan få en förståelse för olika sammanhang. Läroplanen för skolan (Lpo 94, Lärarens handbok 2006) påpekar att eleverna ska ”känna till och förstå grundläggande begrepp och sammanhang” (s 15) inom bland annat det tekniska kunskapsområdet efter genomgången grundskola. Enligt kursplanen i teknik (Kursplaner och betygskriterier 2008) är syftet med teknikundervisningen att öka förståelsen för hur ”produktionsförhållanden, samhället, den fysiska miljön och därmed våra livsvillkor förändras” (s 115). Den teknikundervisningen som jag hittills har stött på ute på skolorna har ändå mest gått ut på ”görande”. En förklaring till detta kan vara att jag observerat undervisning i de lägre klasserna. Till exempel så har eleverna i samband med Nobel-dagen fått undersöka olika tekniska hjälpmedel och utformat egna uppfinningar (en del fungerande och andra mer fantasifulla).

Referenser
Ginner, T. & Mattson, G. (red) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Lärarförbundet. (2006). (Lpo 94, Lpfö 98) Lärarens handbok. Solna: Lärarförbundet.

Skolverket. (2008). Kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar