tisdag 20 april 2010

Revolutionerande teknik

Jag får intrycket av att vår nutida teknik bara blir allt mer avancerad. Som en kontrast till detta vill jag ge ett exempel på ett tekniskt hjälpmedel som var banbrytande på sin tid. Min morfar hittade den här stenyxan när han var ute och plöjde med sin traktor.



Jag fascineras av att den trots sin enkelhet ändå har tillverkats med en så stor skicklighet, särskilt när man tänker på vilka verktyg som fanns till hands vid den tiden. Yxans sidor är mjukt rundade och eggen har fortfarande kvar sin skärpa. Den som en gång i tiden tillverkade yxan är bort sedan länge, men hans/hennes hantverk lever fortfarande kvar. Hur mycket av vår nutida teknik kommer att stå sig lika länge?

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant Marina. Jag kan hålla med om att den teknik som tillverkas idag bara blir mer och mer avancerad. Köper du den allra nyaste datorn eller mobiltelefon idag är den redan gammal nästa månad, då kanske nya avancerade och utvecklade modeller kommit. Fast grundkonceptet finns ju alltid kvar men det blir nya funktioner och modifikationer. Samma är det ju med den stenyxan du skriver om, yxan finns kvar i sitt ursprungliga utförande men idag finns yxor som har fler funktioner än att anbart hugga med. Så jag har nog inget bra svar på din fråga men jag är övertygad om att tekniken alltid kommer utvecklas och ständigt förnyas, även om grund tanken alltid är den samma.

    SvaraRadera
  2. Vilket fynd att hitta en sådant gediget redskap. När jag har växt upp så har jag alltid fått höra "det var bättre förr". Och till viss del tror jag också det stämmer. De verktyg som finns idag är så avancerat byggda att den som använder redskapet inte behöver använda någon som helst arbetskraft. Den som gjort den här yxan har först tillverkat den på ett väl genomtänkt vis med mycket kraft. Sedan har den använt den med all sin arbetskraft för att få den att fungera. Vi människor använder tekniska hjälpmedel mer än vi behöver för att vi har blivit mer och mer lata och bekväma. Såg en film med barnen här om dagen som heter "Walli". Där åkte människorna omkring i små vagnar och blev serverade allt de behövde. De drack även hela tiden för att slippa tugga. Är det vi om några hundra år eller det kanske inte räcker?

    Jag tror som svar på din fundering Marina, att det som tillverkas idag har inget värde i framtiden. Det blir uråldrigt och byts ut av nyare saker precis som Anna skrev.

    SvaraRadera