lördag 24 april 2010

Regnbågssamling

Jag har utfört min samling på förskolan och mitt mål var att få barnen förstå hur en regnbåge blir till. Jag valde att ha alla fyraåringar på avdelningen och det blev sex stycken. Jag började med att fråga dem: Hur de tror att regnbågen blir till? Jag fick många svar så som: Att den har blivit målad och att man sedan håller upp den som en drake, efter regnet kommer regnbågen och då är den där och ett barn sa att det var solen som sken på regnet. Jag började läsa en saga för dem om ”Lille kanin och regnbågen”. Alla barnen tyckte den var jätte intressant och de var med och gissade färgerna. I boken illustreras endast sex färger och jag känner att färgen indigo inte är så viktigt att gå in på, när barnen är så små. Efter sagan förklarade jag för dem hur solens strålar ”åker in” i regndropparna och sedan reflekterar fram en regnbåge. För att kunna visa barnen på ett bra sätt gick vi in i ett rum där jag hade förberett med en medtagen overhead. Jag förklarade att lampan skulle representera solen. Jag fyllde en skål med vatten och sa att det var flera tusen regndroppar i skålen och ställde den på overheaden. När jag tände lampan uppenbarade sig en stark och fin regnbåge och barnen blev mycket imponerade. De fick sedan måla med alla sex färger en regnbåge på overhead papper, för att sedan sätta upp dem på fönstret. De blev sex vackra regnbågar med underbara färger. Efter vi var klara satte jag mig ner och lät barnen tillsammans förklara hur en regnbåge blir till, hur många färger den hade och vilka de var. Jag tycker det ska bli intressant att komma tillbaka om ett tag och se vad det är som de har lärt sig under samlingen. Ett barn sa att färgen rosa fanns med i regnbågen. De andra svarade Nej, inte rosa. Hennes lärdom idag var kanske att rosa inte finns med i regnbågen?



Här håller jag upp boken för att barnen ska kunna jämföra med färgerna som vi fick fram genom overheaden.

2 kommentarer:

  1. Din samling är mycket inspererande och väcker en glädje och att låta barnen få måla sina rengbågar på fönstret samt att få använda färgerna på ett kreativit sätt. Bra jobbat.// Wictoria

    SvaraRadera
  2. Tack Wictoria. Det var underbart att se barnen få måla sina egna regnbågar och de var alla stolta när de kom upp på fönsterrutorna.

    SvaraRadera