söndag 28 februari 2010

Seminarie 100225 "Undervisning - Etik och Samhälle

Anteckningar från seminariet om undervisning, etik, samhälle

Vi började med att prata om hur vi berörs mer när det är svenskar inblandade i katastrofer såsom tsunamin, trots att fler människor dog på Haiti. På ett sätt är det väl naturligt att vi reagerar mer, för då är det mer nära på något vis. Vi tror att det är viktigt att vi säger ”vi som människor”, istället för vi och dem när man pratar om människor och kulturer. Att man pratar om likheter och olikheter och hur dessa berikar världen.

Idag pratar man tidigt om hur viktigt det är att källsortera, detta får barnen lära sig tidigt. Men får de lära sig varför och vad det ger för effekter?
När vi ändå var inne på miljön så pratade vi om närproducerat, t.ex. bananer, var kommer de ifrån? Hur får vi hit dem? Hur påverkar det miljön? Ska vi då bara äta närproducerat? Vad händer då med ”bananarbetarna”? Ett etiskt dilemma!

Vi är bra på att säga hur vi ska göra till eleverna – men oftast desto sämre på att utföra handlingarna. Kanske blir vi bättre om vi reflekterar själv på varför vi gör olika saker, reflektion är viktigt! Varför gör vi såhär? Varför har vi den här regeln?

I exemplet med snigeln som togs upp på föreläsningen tror vi man hade reagerat olika beroende på vem av eleverna som hade velat ta in snigeln. Någon tog upp ett exempel från en vfu plats där några tjejer fick sitta ute och rita. Varför fick just de sitta ute rita medan andra inte fick? Gör vi så för att vi vet att just de klarar att sitta ute och rita medans de som inte har klarat det förut inte får chansen. Där har vi verkligen ett tillfälle där vi pedagoger behöver reflektera över varför gör vi så?

Etiken krockar också ofta med ekonomin, det som är miljövänligt är oftast dyrare. Så det väljs oftast inte. En miljöbil idag är mycket dyrare än en bensinbil.
Ett etiskt dilemma kan också vara, hur svarar man på barns frågor om sex och döden utan att man ”trampar föräldrarna på tårna”?

1 kommentar:

  1. Intressant diskussion kring bananer kontra närproducerat! Ytterligare en aspekt i detta dilemma är väl vad som händer med banan- arbetarna när vi vill ha och äta bananer här i Sverige. Bra att ni också tänker på problematiken och konsekvenser när ord och handling inte stämmer överens. Håller helt med er om att reflektion OCH MEDVETENHET är viktigt i sammanhanget.

    SvaraRadera