torsdag 25 februari 2010

Värdegrunden........

I dag när jag kom hem så hade pedagogiska magasinet kommit, efter diskussioner idag om etik och värdegrund....... Så temat var värdegrundläggande Hur möter läroplanen verkligheten?
Jag fastnade för den artikeln som handlade om Skottland, de får en ny läroplan iår, färre nationella prov, livskunskap prioriteras och lärande genom lek införs i de lägre åldrarna. Efter sin skolgång ska eleverna vara bra på att tillgodogöra sig ny kunskap, ha ett gott självförtroende, vara ansvarfulla medborgare och dessutom aktivt bidra till samhället. De har sociala mål som att bli en god lyssnare och mål för färdigheter såsom kritiskt tänkande (Vilket kan vara bra att kunna så man inte skriver under vad som helst som de som ville förbjuda dihydrogenmonoxid..).
Eleverna måste bli duktiga på källkritik och analys, snarare än att lära sig saker utantill.
I artikeln tar de ett exempel på att i en kemisal står 4 grupper tolvåringar böjda över var sin arbetslåda och funderar över varför regn kan vara surt. Shona som är lärare sedan 10 år tillbaka leder arbetet genom att ställa öppna frågor och uppmana deltagarna att ta hjälp av varandra. Hon anser att att detta nya sätt att arbeta ger henne lättare att reflektera över det egna arbetssättet och att det är lättare att se hela eleven, vilket en bra lärare gör......
Jag fastnade i denna artikel efter dagen med Susanne och seminariet.......

Källa: pedagogiska Magasinet , nummer 1, februari 2010

5 kommentarer:

  1. Vad medför det för etiska askpekter när läraren väljer att arbeta på detta sätt? Blir det etiska ställningstagent svårare på grund av att man som lärare har fler elever att ta hänsyn till och kan detta leda till att man måste visa vissa elever mer eller mindre hänsyn?

    SvaraRadera
  2. Du har nog inte fler elever att ta hänsyn till, som jag förstod det så var detta ett bra sätt att arbeta på som ledde till att du enklare fick med alla elever i arbetet. Så uppfattade jag det......Jag vet inte om jag såg det svårare, men det kanske det blir.

    SvaraRadera
  3. Hade inte Helene kommenterat artikeln i ”Pedagogiska magasinet” hade jag aldrig läst den så noga. Det är intressant hur man fastnar för olika saker när man läser samma tidning. (Detsamma är det ju för eleverna som läser en och samma lärobokstext!)

    Den nya Skotska läroplanen framställs som revolutionerande och läsaren får intrycket av en förväntad succé. Är då deras nya läroplan så annorlunda mot vår och vad vi har fått inpräntat i oss under vår utbildning på Högskolan?

    ”Lärandet ska sättas in i en kontext för att eleverna ska förstå sammanhanget” – det diskuterar vi ju till exempel nu inom Naturvetenskap och teknik hur viktigt det är att eleverna får se helheten. ”Lärandet ska bekräftas” – det gör vi redan genom utvecklingssamtalen. ”En aktiv dialog ska skapas i klassrummet” – det blir det genom att läraren använder sig av integration i undervisningen.

    Nu menar jag inte att vi inte har något att lära oss av andra länder, men kanske behöver man inte resa ända till Skottland för att skriva om en skola där eleverna lär för livet... Det är min förhoppning i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Så bra som det lät, deras nya läroplan, hoppas man att det fungerar här med?.....Kanske behöver vi läsa om andra länder för att få en tankeställare om hur vi tolkar vår egen läroplan.

    SvaraRadera
  5. Jag tror precis som Marina skriver att vi i våra läroplaner kan finna liknande, som jag ser som positiva, sociala mål även om det är upp till varje pedagog och verksamhet att tolka dem. Eftersom våra läroplaner är så övergripande menar jag att de sociala mål som framställs i den nya skotska läroplanen även går att hitta i vår, dock inte lika tydligt beskrivna. Jag anser det positivt att varje pedagog har möjlighet att tolka på olika sätt vilket ger utrymme till oändliga möjligheter för verksamheten.

    SvaraRadera