måndag 22 februari 2010

Handledning 100222

Dagens handledning gav oss fakta om fenomenet regnbågen. Krister gick igenom sånt vi redan läst i böcker och på internet men efter hans genomgång har vi nu fått en djupare förståelse. Vi kommer nu att prova en del experiment vi har funderingar kring.

Här nedan följen en faktalista om det gruppen hittills kan om regnbågen:
• Regnbågen är egentligen en cirkel även om vi mestadels enbart ser en båge. För att se hela cirkeln bör man befinna sig på en hög höjd exempelvis i flygplan.
• Regnbågen består av ljus som bryts i regndroppar.
• Solens strålar består av vitt ljus. Det vita ljuset består i sin tur av olika färger som syns vid brytning. Färgerna uppstår alltså vid brytningen eftersom de har olika energiflöde. Det blåa ljuset är energirikast och röd är svagast, därmed får färgerna alltid sin bestämda plats i regnbågen.
• En sekundär regnbåge uppkommer genom att ljuset bryts två gånger i samma vattendroppe. Det kan brytas ytterligare fler gånger men då blir den regnbågen väldigt svag och svår för oss att se.
• Varje person ser ”sin” egen regnbåge, även om man står bredvid varandra ser man olika regnbågar.
• Varje vattendroppe ger upphov till en färg i regnbågen.

Vi funderar lite kring hur mycket fakta vi ska läsa in oss på. Om det räcker att ha kunskaper om regnbågen eller om vi även ska läsa in oss på optik, vattnets kretslopp, solljus/energi och färger?

2 kommentarer:

  1. Ni har samlat på er bra kunskaper redan! Angående hur mycket mer ni behöver läsa in er på, så kan ni kanske fundera över vilka tänkbara frågor som barn kan ställa kring ert valda område. Jag kan tänka mig att ni får frågor om ljusets brytning i olika material, ni kan ju också för säkerhetsskull fundera över skillnaden mellan ljusets brytning och reflektion. Jag tror att barn kanske har uppfattningen att det är samma fenomen. Ni vet väl också att ni kan gå upp i A407 och testa experimenten i "ljuslådan" som finns där. Optik är ju också ett område som ligger nära ert valda tema, då regndropparna fungerar som ett slags prismor.

    SvaraRadera
  2. Jag frågade mina barn 4 och 6,5 år gamla vad de ville veta om regnbågen.

    De undrade:
    Hur stor kan den bli?
    Vilka färger har den?
    Hur blir den till?
    Kan den vara olika stor?
    Är det lika mycket av alla färger?
    Hur uppstår alla färger?

    SvaraRadera