måndag 15 februari 2010

Regnbågen - en cirkel



Regnbågen är en mångfärgad båge som orsakas främst av ljusets brytning i regn- och dimdroppar. Regnbågen är därför uppdelad i spektrums färger; rött, orange, gult, grönt, blått och violett. Den syns på himlen när solen skiner och det samtidigt regnar.

Regnbågen är egenligen en cirkel, vilket man måste befinna sig på en hög höjd för att se. Den är ett optiskt fenomen som flyttar sig med betraktaren, eftersom den faktiskt bara finns i dennes öga.

Jag hade ingen aning att om att regnbågen egentligen var en cirkel, jag trodde att man såg hela regnbågen. Visste ni det?

Referens
Magnusson. 2004. Vad varje svensk bör veta. Stockholm: Albert Bonniers Förlag AB.

2 kommentarer:

  1. Jag hade ingen aning om att regnbågen egentligen är en cirkel, mycket intressant!

    Jag sökte på Regnbåge på Wikipedia där det finns en hel del bra information och även tydliga bilder. Där stod det att man även kan se tre eller till och med fyra regnbågar men då som ”pulserande och krusiga” bredvid de två starkare bågarna. Men detta är ovanligt, jag har enbart sett två stycken. Något jag inte hade tänkt på innan var att när två regnbågar syns blir dessa spegelvända.

    Referens
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Regnb%C3%A5ge

    SvaraRadera
  2. Jag undrar hur det kommer sig att man kan se flera regnbågar. Jag läste (också på Wikipedia) att om man såg två regnbågar så var det för att solljuset återspeglas en andra gång inuti regndropparna. Reflekteras det tre resp fyra gånger när man ser så många regnbågar, eller?

    SvaraRadera