Efter introduktionen började jag visa hur regnbågen blev till genom att använda mig utav mitt material som jag skapat. Jag visade att solens strålar egentligen bestod av vitt ljus och jag förklarade ordet ROGGBIV. Sedan visade jag på ett synligt och konkret sätt hur strålarna bryts i regndroppen samt hur det kommer sig att man ser färgerna som man gör. Där rött är överst och violett är underst på grund av dess energi. Jag tog även upp begrepp som primär och sekundär regnbåge, vilket jag fick mycket plus från min handledare för.
Efteråt gjorde jag experiment med vattenskål och overhead och detta fungerade riktigt bra. Vi fick se tre stycken tydliga regnbågar. Alla eleverna var mycket fascinerade och det var roligt och hör deras kommentarer efteråt så som: Häftigt! O vad coolt! Såg du, det var Efteråt skulle eleverna rita sina egna regnbågar med alla sju färger.
När de var färdiga hade vi en genomgång där eleverna hjälptes åt att diskutera hur en regnbåge blev till. Detta tycker jag att de klarade av bra och jag blev imponerad att de hade förstått brytningen inuti regndroppen samt varför man endast kan se en färg från en droppe.
När jag frågade eleven om han trodde att hans pappa suttit på regnbågen, tittade han på mig och sa; Ne, de går ju inte!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar