tisdag 20 april 2010

Regnbågen i förskolan

När jag genomförde min regnbågs- samling/aktivitet på förskolan hade jag åtta barn i åldrarna 4-6. Jag började med att sjunga den samlingssång de vanligtvis brukar sjunga för att skapa en trygghet om hur det brukar vara för barnen. Efter att ha berättat vilka vi var (jag och Marina) började jag läsa sagan. Barnen var aktiva och engagerade i sagan genom att bland annat gissa regnbågens färger. Sedan förde jag en diskussion tillsammans med barnen om regnbågen där de berättade om deras erfarenheter och hur regnbågen såg ut. Efter detta visade jag min låda som innehöll en prisma som såg ut som en vattendroppe. Tyvärr lyckades inte experimentet lika bra som det gjort när jag prövat det hemma. Men som tur var fanns redan upphängda prismor i fönstren i rummet som gav fina tydliga små ”regnbågar” på väggar, tak och golv. Jag utgick ifrån dem istället och pratade om dess färg och att de kom när solen lös på prismorna. Sedan fick barnen måla sin egen regnbåge vilket uppskattades då fler av barnen ville måla flera. Jag anser jag fick med lagom mycket fakta eftersom tanken var att barnen främst skulle få en upplevelse att komma ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar