onsdag 21 april 2010

En dag på Aspö





Måndagen den 19 april 2010 var vi ute på Aspö naturskola, vi möttes av vackert väder och en glad Manne Ryttman. Manne tog med oss ut i skogen och på vägen ut dit fick vi vår första uppgift, vi skulle hitta något i naturen som symboliserade oss själva. När vi kom fram fick vi ta tag i ett rep och bilda en cirkel, lägga ner repet på marken och ställa oss på det. På detta vis får alla plats i cirkeln och ingen står utanför. Sen fick alla presentera sig och berätta vad vi valt för föremål som symboliserade oss och varför. Efter detta delade vi upp oss i basgrupperna och fick i uppgift att hitta fyra saker som hör ihop och en femte sak som ska bort, precis som Brasses lek i TV-serien ”Fem myror är fler än fyra elefanter”. Sen skulle vi byta lådor med de andra grupperna och gissa hur de tänkt. En annan uppgift var att göra tvärtom, att hitta saker som hörde ihop och de andra skulle gissa varför. Vi i vår grupp lärde oss att vitsippor, blåsippor och tussilago hör inte ihop. Vitsippor och blåsippor tillhör släkten anemone och tussilago farfara. Blommorna skiljer sig i sättet de förökar då tussilagon består av fler små blommor i en och förökar sig mycket snabbt.



I Sverige finns över 85 naturskolor och Aspö är en av dem. Skolan fungerar som en resurs för andra grundskolor och förskolor. Antingen kommer klasserna till Aspö eller så åker de ut till skolorna och deras skolskog. Detta fungerade bra eftersom naturskolan inte är ett hus eller en plats utan en verksamhet, ett arbetssätt. Det finns många fördelar med att undervisa utomhus, barnen stressar ner och det gör att de lär sig mer. Barnen/eleverna leker i olika grupper och det sker även ofta att de leker med kompisar som de aldrig gör annars. Konflikterna blir färre då eleverna har större utrymme att vara på och de behöver inte bråka om sakerna, det finns pinnar till alla. Detta är bara några fördelar som Manne pratade om.
Sen var det dags för den där stunden som alla älskar fikastunden, det blev en härlig stund framför elden som avslutades med att göra kolkrita. Man skalade en bit av en lind och virade in i folie och la i glöden. Så här blev resultatet:





Vi fick lära oss denna dag att man kan undervisa vilket ämne som helst i skogen. Vi fick själva utföra en kul och lärorik matematikuppgift. Varje lag fick en burk och en tärning, slog man 3 så fick vi springa och leta reda på uppgift 3 (blåa A4 papper satt upphängda med uppgifter och nummer på) och sen utföra det som stod på pappret för läraren. Var det godkänt fick vi slå tärningen igen, den siffra vi fick adderade vi med tidigare siffra (exempelvis 3+6=9, 9+2=11) först till 36 vinner.


Ämnet engelska kan man utföra genom att ge eleverna en lapp med ett engelskt ord eller mening på som de ska hitta i skogen för att sedan ta kort på med digital kamera eller mobiler. Sen när man kommer tillbaka till skolan kan man lägga upp dessa på datorn och skriva ut dem.

”A wiew over a wetland”




Man kan även ha glosförhöret i skogen genom att klassen står i en ring och eleverna förhör varandra. En elev står i mitten och säger först ett namn på någon klasskompis och sedan en ett ord på svenska. Nu ska kompisen hinna säga den engelska översättningen innan eleven i ringen hinner datta honom/henne. Hinner personen i mitten datta innan den andra sagt rätt ord så byter de plats.

Detta var en väldigt underbar och inspirerande dag, som ledde till nya tankar och idéer om hur inlärning kan gå till! Tack Manne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar