fredag 5 mars 2010

Var finns mallen?

Andersson (2008) beskriver hur skolans naturkunskap ska ge eleverna kunskap om världen. Detta genom att undervisningen bygger på en helhetssyn och samarbete inom flera ämnen. Författaren visar på en undervisningsmodell ”Natur – Teknik – Samhälle” där också elevernas personliga erfarenheter och kunnande ses som en resurs.

Andersson (2008) nämner också svårigheten att åstadkomma lämpliga utmaningar i takt med elevernas växande tankeförmåga. Undervisningen ska hela tiden bygga vidare på sådant som eleverna redan lärt sig. Det gäller alltså för läraren att kunna se vilka tidigare kunskaper som ligger till grund för det nya avsnittet. Det är här jag känner svårigheten ligger.

Hur ska jag veta vilka kunskaper som eleverna behöver ha med sig inför undervisningen? Eftersom min undervisning inom naturvetenskapen när jag gick i skolan, inte byggde på någon helhetssyn, har jag svårt att än idag inse hur mycket hänger ihop. Jag skulle behöva en mall som presenterade de olika stegen. Så nu är frågan; var finns den?

Referens: Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

1 kommentar:

  1. Det kanske är lättare när du väl är inne i verksamheten och följer dina elever på nära håll. Nu står vi bara vid sidan av och iakttar. Vi vet ju egentligen inte hur mycket av lärarens fritid som går åt till att forska om innehåll och stoff till undervisningen. Jag förmodar att det är en hel del tid som går åt till det.

    SvaraRadera