torsdag 4 mars 2010

Halofenomen

För några veckor sedan såg jag ett cirkelformad ljust skimmer runt månen vilket fångade min nyfikenhet nu när man tänker djupare in på naturfenomen, speciellt de som visar sig på himlen. Detta var något jag ville få en förklaring till och om de kan kopplas till fenomenet regnbågen. Jag fann en sida på internet där de förklarar vad ett halofenomen är. Det är, om jag förstår rätt, ett samlingsnamn över de optiska fenomen som visar sig i form av färgade eller ofärgade ringar, bågar, pelare eller ljusa fläckar. Därmed kan jag då se hur halofenomen är kopplat till regnbågen som fenomen. Halofenomen uppstår ofta i slöjmoln vid nederbörd där ljuset reflekteras med eller utan brytning i iskristaller, här är då en skillnad mot regnbågen som bryts i regndroppar. Halon är även ett tydligt tecken på föreändring i vädret. Var det någon av er som såg denna ljuscirkel runt månen?
Jag har kollat på grupp 2a:s blogg där Christine skriver om att det under vintern kan förekomma något liknande det jag såg. Det ser ut som en regnbåge men det kallas solgård. Precis som vid halofenomen bryts ljuset i iskristaller.
Intressant att finna ”släktingar” till regnbågen som jag tidigare inte uppmärksammat finns.

Referenser:
http://www.smhi.se/kund_t/ljusfenomen.htm

3 kommentarer:

  1. Hej Anna! Jag kunde inte missa att se detta fenomen på himlen, det var verkligen faschinerande. Efterom jag skriver om moln så blev jag givetvis intresserad av vad som var anledningen till detta. När jag sökte information upptäckte jag att det kunde kopplas även till moln då halon uppstår när ljus träffar iskristaller i moln eller i dimma. Iskristallerna behöver verkligen ha rätt geometri och storlek för att halon skall bildas. För att vattenånga skall kunna övergå från gasform till fast form måste det vara minst -15 °C ute så därför är förutsättningarna för en halo bäst på de högre höjderna.

    SvaraRadera
  2. Jag var ute och skrapade min bil med en bilskrapa gjord av plexiglas härom dagen, det var ca 10 minus ute. När jag skulle titta i min postlåda lade jag ner skrapan på motothuven. När jag kom tillbaka för att ta skrapan såg jag att en regnbåga hade bildats i den genomskinliga skrapan. När jag lyfte bort skrapan försvann den och kom tillbaka när jag la ner den igen.
    Det var inget speciellt ljussken mot bilen och att tillägga är att det var frost på motorhuven. Hur kunde detta nu bli? Har det något med de här iskristallerna som nämns ovan, kanske?
    Någon som kan ha ngt tips på vad det kan vara?

    SvaraRadera
  3. Gick bilen på tomgång? I så fall kanske det kunde vara värmen från motorn som gjorde så att lite av frosten på bilen löstes upp och bildade ånga, så att regnbågen bildades. Det är bara en gissning från min sida.

    SvaraRadera