torsdag 18 mars 2010

En liten frusen dinosaurie

När jag lämnade min son på förskolan häromdagen lade jag märke till några nya foton på en innerdörr. På en av bilderna kunde man se en liten rosa plastdinosaurie som såg ganska blöt ut. När jag kom närmare kunde jag läsa ”Vad händer om man lägger en dinosaurie i vatten och stoppar den i frysen?” På den följande bilden kunde man se dinosaurien infrusen i en isbit.

Jag tycker det är roligt att upptäcka att personalen engagerar sig och provar att experimentera på förskolan. Min tidigare bild av experiment har varit att det är svårt och tar mycket tid att förbereda. Exemplet ovan visar att experiment inte behöver vara så avancerat.

I Elfström (2008) beskrivs det utforskande arbetssättet som ofta inleds med en fråga. Den frusna dinosaurien anser jag är ett exempel på ett undersökande arbetssätt. Barnen har fått en fråga som man gemensamt söker svar på. Exemplet visar också på vikten av pedagogisk dokumentation. Genom att beskriva experimentet med både bild och text ges barnen tillfälle att efteråt reflektera över vad de varit med om. Just bilder anser jag är viktigt när man arbetar med mindre barn, eftersom de fångar barnens uppmärksamhet.

Hur lång tid tror ni det tog för dinosaurien att tina i rumstemperatur? Jag och barnen på förskolan vet svaret...


Referens:
Elfström, I. (2008). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber AB.

3 kommentarer:

  1. Tack Marina för att du delade med dig av denna historia! Tänk vad en vanlig enkel fråga kan ge upphov till nyfikenhet och engagemang som i sin tur kan leda till kunskaper inom ett vidare perspektiv. Och det är väl så vi måste arbeta. Vi måste fånga nyfikenheten och intresset genom att ställa vanliga och inte för avancerade frågor till barn/elever. Men det är också en konst för en vuxen att göra det, att tänka konkret och enkelt som ett barn gör.

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack att du skrev om detta exemplet, detta visar på att det är inte så svårt att experimentera och att man inte ska vara rädd att göra det! Håller med Helene att det är så här vi ska arbeta! Våga fånga barnens/elevernas frågor och tillsammans med dem utveckla det! Och som du skriver med att den pedagogiska dokumentationen gör det tydligt för barnen och att de kan reflektera efteråt är viktigt! Tack för att jag fick ta del av detta !
    Mvh Anna-Maria Sundberg

    SvaraRadera
  3. Jätteintresant, Marina!
    Sådana här experiment kan gå hur djupt som helst, t.o.m relatera till varför dinosaurier dog ut, fossiler (och fossilt bränsle)och istider (och växthuseffekt). Listan kan göras hur lång som helst, det är bara att anpassa till barnens/elevernas förförståelse och utveckling. Det är jättebra att pedagoger väljer saker som ligger nära barns/elevers intresse och att de får berätta om sina kunskaper och erfarenheter runt dem.

    Underbart!

    //Anna, grupp 1b

    SvaraRadera