torsdag 11 februari 2010

Regnbåge



Vi har idag valt område till vår uppgift i Naturkunskap och kommit fram till att använda oss av det naturvetenskapliga fenomenet regnbågen. Regnbågen är egentligen ljus som bryts genom vattendroppar. Den uppträder då det finns regndroppar i luften och solen befinner sig lågt och bakom betraktaren.

Vi har utgått från läroplansmålen:
Mål från Lpo 94: Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgående grundskolan
Känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska /…/ kunskapsområden.

Mål från Lpfö 98: Förskolan skall sträva efter att varje barn
Utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen.

Vi valde regnbågen för att vi känner att det är ett fenomen som finns i barnens/elevernas vardag så som i TV, sagor och även i verkligheten. Vi var alla eniga om att regnbågen fascinerar barn i alla åldrar. Vi anser att man lätt kan göra kopplingen här och nu till där och då genom att diskutera hur barnen har kommit i kontakt med regnbågen och vilka erfarenheter de har av fenomenet.

Energi: Ljuset
Materia: Vattendroppar
Liv: Utan vatten och ljus kan vi inte leva
Teknik: Detta fenomen, hur ljus bryts i olika materia, har man genom teknik tagit tillvara på vid tillverkningen av glasögon, förstoringsglas osv…

Frågan till barnen. Hur tror du att regnbågen blir till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar