torsdag 11 mars 2010

Handledning 100311

Vi hade idag handledning med Stellan Sunhede som gav oss idéer om hur vi kan vidga ämnet regnbågen. Vi diskuterade bland annat hur regnbågen kan kopplas till ”Liv”. Enligt Stellan kan kopplingen göras till fotosyntesen och även ögats uppbyggnad. Vi lärde oss att fotosyntesens producenter är gröna växter, alger samt blågröna bakterier.
Fotosyntesen går till på följande sätt:
Koldioxid + vatten solljus & klorofyll ---> druvsocker + syre.

Vi kan se kopplingen från regnbågen till ögat genom ljusets brytning. I regnbågen bryts ljuset i vattendroppen och i ögat sker brytningen i ögats vätska.

Vi känner oss osäkra på hur mycket fakta vi måste kunna förutom det om regnbågen. Efter handledningen har vi börjat fundera kring både lektionsupplägg och redovisningen. Frågor som väckts är:
Hur identiska våra lektioner bör vara inom gruppen?
Kan vi använda oss av concept cartoon på olika sätt under respektive lektion?
Hur ska vi lägga upp redovisningen?
Hur ska våra individuella kunskaper synas i en gemensam redovisning?

Vi upplever att instruktionerna kring uppgiften tyvärr skiftar beroende på vem som ger informationen. Därför är det svårt att veta vad som gäller.

1 kommentar:

  1. Våra indiviuella kunskaper kommer nog att synliggöras dels i det personliga vi ska lämna in men också i redovisningen, då jag har uppfattat det att vi kan få en del personliga frågor. Men jag hoppas att detta klargörs under nästa handledning med Anna - Stina.
    Sen så tror jag att ganska många utav oss tycker att uppgiften har blivit större än vi trodde att den var från början.... Vi gick nog in i detta och visste inte hur mycket kunskap som krävs, inte då bara hur regnbågen blir till utan också hur vattnetskretslopp fungerar, hur färgerna kommer till och hur ögat fungerar.......
    Jag tror att det är bra att vara förberedd på att man kan få all sorters frågor, men visst det blir stort och vad ska man begränsa sig till?

    SvaraRadera