måndag 10 maj 2010

Regnbågsaktivitet på förskolan (23 april)

Så fort jag steg in genom dörren till förskoleavdelningen möttes jag av nyfikna ansikten i åldrarna 1-6 år. De större barnen ville genast veta vad jag hette, hur gammal jag var och varför jag var där. Snart spred sig syftet med mitt besök som en löpeld genom hela avdelningen. ”Hon ska bestämma vad vi ska göra på samlingen”. Sedan började de köpslå om vilka som skulle få vara med under aktiviteten. Eftersom uppgiften innebar att barnen skulle intervjuas efteråt, valde jag att genomföra aktiviteten med de lite större barnen. De barn som fick reda på att de skulle få vara med utstrålade spänning och förväntan införsamlingen.

Vi började med att titta på olika foton av regnbågar och barnen berättade om regnbågar som de hade sett. Boken ”Lilla Kanin och regnbågen” fångade barnens uppmärksamhet. Jag hade med mig Lilla Kanin och hans mamma i form av mjukisdjur. Detta tillsammans med bilder på de olika djur som förekommer i boken gav barnen något att fokusera på. Barnen hjälpte mig vända upp bilderna i takt med att Lilla Kanin hälsade på hos de olika djuren.

Mamma Kanin berättar i boken att man måste ha sol och regn för att regnbågens färger ska komma fram. Detta fick barnen sedan prova själva genom att lysa med en ficklampa (solen) på ett ”regn” av prismor. Som avslutning på aktiviteten målade barnen sina egna regnbågar med vattenfärg. Några barn valde att fokusera på regnbågens olika färger, andra målade även solen och regndroppar.

2 kommentarer:

  1. Visst är det underbart att mötas av nyfikna barn/elevern när man kommer. Tyvärr tycker jag det här året så har man inte riktigt lärt känna barnen/eleverna som man har gjort tidigare år. Den här terminen har vi ju endast mött "verkligenheten" ett fåtal gånger, tyvärr. Men vi får se det positivt när de fem sammanhängande veckorna kommer till hösten.

    Jag tycker det var bra att du tog med "Mamma kanin och lille kanin"(som gosedjur)så barnen fick något konkret att ta på och jag tror att detta får barnen ännu mer intresserade och vilja engagera sig. Bra val!

    SvaraRadera
  2. Visst har det varit synd att vi inte haft mer praktik den här terminen. Jag känner att jag saknar alla go'a barn som man har lärt känna.

    På den avdelningen där jag genomförde regnbågsaktiviteten hade jag praktik under första året. Det var jättekul att komma tillbaka och se hur barnen hade utvecklats!

    SvaraRadera