måndag 31 maj 2010

Besök på Balthazar (ons 5 maj)


Detta skulle visa sig att bli en givande dag som gav oss många idéer om hur man kan arbeta med naturvetenskap och teknik. Vi känner att eleverna i Skövdes kommun har tur eftersom de har fritt inträde till Balthazar. De skolor som inte har möjlighet att besöka Balthazar kan ändå få inspiration till experiment genom att låna deras temalådor. Detta vet vi att man utnyttjat bland annat i Töreboda kommun.

Det är lätt att förstå att barnen och ungdomarna som kommer dit blir nyfikna och vill prova allt som finns, för vi blev likadana när vi klev innanför dörrarna. Det första som lockade oss var sinneslabyrinten. Där tvingas du att använda dig av andra sinnen än synen, eftersom du till att börja med inte kan se någonting.

På Balthazar pågick en matematikutställning med mycket inspirerade material som uppmanade till problemlösning. Till exempel fanns ett pussel av geometriska former som skulle bilda olika mönster. På bilden ser vi två duktiga ”pusslare” som just har lyckats lista ut hur de skulle göra.

Rymden är väl ett ämne som lockar många barn. På Balthazar hade de byggt upp ett rymdrum där man kunde få titta på rymdmat och känna hur mycket ett äpple väger på respektive planet. Det fanns också möjlighet att undersöka stjärnhimlen, genom att tända och släcka de olika stjärnbilderna.

På Balthazar finns också ett stort hjärta som barnen kan leka i. Med hjärtat som bas arbetar de med något som de kallar för ”Hjärtslaget”. Till exempel finns det möjlighet att koppla en pacemaker till hjärtat och också visa hur en ballongsprängning går till. Här blir de naturliga samtalsämnena; blodet kretslopp, Vad transporterar blodet ut i kroppen och vad hämtar det upp?, Hur ser blodcirkulationen hos en rökare jämfört med en icke- rökare, Vad kan man göra om inte hjärtat fungerar som det ska? Detta tema passar för elever i åk 4-6.

Vi fick vara med när elever i blandade klasser (åk 3-5) hade kemi som ”elevens val”. Pedagogen började med att fråga eleverna vad kemi var, tyvärr var det ingen som kunde svara på frågan. Den lärare som var med eleverna berättade att de inte hade så mycket kemi ännu utan att det kommer mer i högstadiet. Vi tror ändå eleverna haft naturkunskap utan att ha delat in ämnet i just kemi, fysik eller biologi.


Eleverna fick göra två olika salvor, vilket även vi passade på att göra. Eleverna (och även vi) var väldigt engagerade och tyckte det var roligt, speciellt då de (och vi) fick ta med salvorna hem. (För recept, se slutet av detta blogginlägg.)

Sedan var det dags att experimentera med potatismjöl och vatten. Vi fick prova att göra slajm, ”studsboll” och en ”plaskig” boll. För den kreative kunde studsbollen även bli en clownnäsa.

Experimentet med den plaskiga bollen var lite speciellt. Massan som bildas har egenskaper både som fast ämne och vätska och kallas därför för en ”icke-Newtonsk” vätska. Den flyter som en vätska, men om man tillför energi exempelvis genom att rulla den i handen, så uppför den sig som ett fast ämne.

Något som vi lärde oss och tar med oss från denna aktivitet är att ämnet kemi kan vara så lätt att utföra om man bara vet hur man ska göra, eftersom materialet inte behöver vara så svårt att få tag i. Extra roligt blir det när experimentet utmynnar i en produkt som eleverna kan få ta med sig hem.

En del av Balthazar är ”English House”, vilket har som mål utveckla lärande och stärka barns och ungdomars självförtroende genom att utveckla deras kommunikativa förmåga. På English House gör de sitt yttersta för att få bort rädslan som många elever känner när de möts av utmaningen att kommunicera meningsfullt på ett främmande språk. Detta blir möjligt genom den avslappnade atmosfär som möter eleverna. Hit kommer både elever och personal för att möta olika utmaningar. Det engelska språket är av yttersta vikt för vidare studier och jobb. Att förbereda våra barn och ungdomar för framtiden handlar till stor del om att ha goda kunskaper i språk och att kunna använda sig av sina kunskaper i en rad olika sammanhang.

Sedan 2008 är English House också en del av Balthazars ”Sinnenas Verkstad” vars mål är att öka nyfikenhet och intresset för naturvetenskap, matematik och teknik. När vi besökte Balthazar fick Sinnenas Verkstad besök av elever från åk sju. Deras uppgift blev att konstruera en bil av tekniklego, där målet var att bilen skulle åka så långt som möjligt ned för en ramp. Eleverna provade hur stora eller små hjul på bilen påverkade körsträ
ckan, om bilens tyngd gjorde någon skillnad och försökte på så vis komma fram till den bästa modellen. Eleverna fick också prova att sätt på en liten motor. Det var roligt att se hur engagerade eleverna blev och hur de provade sig fram för att få bilen att gå så långt som möjligt. Det var även intressant att se hur läraren arbetade på olika sätt med pojk- och flickgruppen och tog tillvara på elevernas intressen. På bilden syns våra tappra försök att bygga en vinnande bil.





Recept
Hudkräm
3 tsk sheasmör
2 tsk vatten
3 droppar Span 80

Rör ihop blandningen. Värm blandningen i micro, full effekt ca 6 sekunder.
Blanda i några droppar parfym.

Lyxkräm
(Denna salva blir väldigt fet och fungerar bra på självsprickor och munsår.)

2 tsk lanolin
2 tsk vatten
3 droppar Span 80

Rör ihop blandningen.
Blanda i några droppar parfym.

”Plaskiga” bollen
Häll lite potatismjöl i en bunke.
Droppa i lite vatten i taget tills du nätt och jämnt kan röra i smeten.

Ta upp blandningen och rulla en boll i händerna. Så fort du slutar rulla bollen rinner den ut i handen som en smet.
Tips! Häll smeten på ett fat. Vad händer när du slår till med handflatan i smeten?

Slajm
Häll lite vatten i en kakform.
Droppa i en droppe karamellfärg.
Tillsätt ca 1 tsk potatismjöl.

Värm kakformen med blandningen över ett tänt värmeljus. Håll kakformen ned en klädnypa. Blanda med en glasspinne tills det blir tjockt. Tillsätt någon droppe olja om det behövs.
Ta upp slajmet och gegga!!

”Studsboll”
Mät upp 1 msk potatismjöl i en plastpåse.
Tillsätt 2 droppar olja.
Tillsätt 1 msk vatten.
Tillsätt någon droppe karamellfärg och/eller glitter om du vill.

Knåda påsen från utsidan så allt blandar sig.
Värm påsen i micron, full effekt i ca 25 sekunder. Låt påsen vara lite öppen.
Ta en grytvante och ta ut påsen ur micron. Knåda påsen så att innehållet bildar en boll. När innehållet har svalnat kan du ta ut det och knåda i handen.
Ska bollen sparas, så behöver den förvaras lufttätt annars torkar den.

Kolla gärna in hemsidan:
www.balthazar.skovde.se

1 kommentar:

  1. Vilka underbara recept! Tack! De kommer att användas! //Anna A grupp 1B

    SvaraRadera