fredag 14 maj 2010

regnbågen i förskolan och i skolan

Det första som jag känner spontan när jag ser andras inlägg är att alla har bilder, tyvärr har vår kamera slutat att fungera för oss här hemma (man kan inte alltid lita på tekniken :-) ). Barnen i förskolan var tyckte om sagan och hängde på och sa färgerna och sen var det spännade att se hur man kunde göra en egen regnbåge. Detta förstod jag på dem när jag återkom och pratade med dem. när jag visade hur man kunde göra en regnbåge med vatten i en skål och en overhead så sa jag att jag hade varit ute och samlat regnvatten, och sen sa jag att jag bara skojade och att jag hade fuskat och tagit vatten från kranen. Detta och lampan som sol det kom de ihåg och på så sätt mindes de vad som behövs för att en regnbåge ska visa sig.
I förskolan använde jag inte min concept cartoon i samlingen, detta gjorde jag inte heller i skolan men den använde jag istället när jag pratade med några av eleverna för att se vad de lärt sig.
Liksom som i förskolan började jag i skolan med att höra med eleverna vad de hade för tankar om regnbågen och om hur den uppstår. sen hade jag gjort en pp med sol, regn och en regnbåge, jag hade en pappergubbe i handen och frågade eleverna vart man måste stå för att se regnbågen. Jag kände det som om eleverna hade pratat om detta innan men det som de inte hade pratat om var att solens strålar ut vitt ljus som innehåller olika färger och att när det träffar regndropparna bryts det som i en prisma som studsar olika fort, vilket också bildar färgordningen på regnbågen och reflekteras i våra ögon så vi kan se regnbågen. detta är inte lätta att förklara. det blir väldigt abstrakt för ett barn.
Iallafall när jag pratat med barnen/eleverna efteråt så verkar det som om de lärt sig hur en regnbåge uppstår vilket var syftet med min samling/ lektion.

1 kommentar:

  1. Tråkigt med kameran. Det är som du säger, man kan inte lita på tekniken. Spännande att du ändå valde att använda dig av en pp. Här litade du till tekniken i alla fall. :)

    SvaraRadera