I våra grannars blogg 2A nämner Helen Kling om en förskola i Axvall som var elfria under en hel dag. Detta känner jag är ett mycket intressant ämne och jag känner att eleverna kan få ta del av ett historiskt perspektiv inom naturvetenskap och teknik; Hur var det att leva förr då elektriciteten inte fanns? Hur kan man göra upp eld utan tändare? Kan man lyssna på radio utan elektricitet från väggen? Hur kan man laga mat utan spis eller mikro? Kan man få rent vatten från bäcken? Jag tycker det är viktigt att eleverna får komma med sina funderingar och utifrån dessa planera mina lektioner. Elfström et al. (2008) påpekar att det är viktigt att utgå från barns eget utforskande, intressen eller frågor. Jag känner att det är viktigt att deras funderingar och tankegångar får svar.
Genom att eleverna får genomgå en dag på skolan utan någon som helst elektronik kommer deras tankebanor startas upp. Även en övernattning i vindskydd kan ge mycket kunskaper när våra avancerade hjälpmedel inte finns tillhands. Att ta hjälp av samhällets resurser som till exempel Skövdes kommun har att erbjuda, Balthazar. Här skulle många tankar få svar eftersom de kan utforma passande lektioner som får eleverna att ta till andra hjälpmedel, än de som har elektricitet att göra. Där finns till exempel en cykel som driver runt en dynamo så att en lampa börjar lysa. Jag har sett det förut, eftersom de flesta lamporna på cyklarna var så när jag var liten, men idag är det batterier som får cykelljuset att fungera. I Lpo94 står det att eleverna ska förstå grundläggande begrepp inom de naturvetenskapliga och tekniska områdena samt att de ska till exempel lära sig att utforska, ha kunskaper om historia och lära sig samarbeta självständigt men även i grupp.
Min son gjorde nyligen ett besök på Ekhagens forntidsby utanför Falköping. Här får man lära sig mer om forntiden i en autentisk miljö. Tillsammans med en sakkunnig guide får klasser "flytta in" på en av byns boplatser för en dag, och uppleva hur forntidens människor kan ha levt. Här finns miljöer från hela forntiden: jägarstenåldershyddor, långhus från bondestenålder och bronsålder samt en järnåldersgård. Skolprogrammen är anpassade till läroplanens avsnitt om forntiden och framtagna som ett komplement till undervisningen i klassrummet. Eleverna får se hur människorna klarade av sin vardag utan de tekniska hjälpmedel som vi använder oss av idag. Mer information, gå in på www.ekhagensforntidsby.se
Källa:
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber AB.
Lärarförbundet. (2006). (Lpo 94, Lpfö 98) Lärarens handbok. Solna: Lärarförbundet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar