Något som finns runt omkring oss och som vi alla använder oss av dagligen är klockan. Hur skulle en undervisning utifrån klockan kunna se ut? Jag kan föreställa mig att barnen har frågor som; Vem var det egentligen som kom på det här med att mäta tiden? Vad är tid för någonting? Hur kommer det sig att tiden går? Varför har vi natt och dag? Hur kommer det sig att man måste sova? Hur såg de första klockorna ut? Hur ser en klocka ut inuti? Hur går det till när klockor tillverkas idag?
Ginner & Mattsson (red.) (1996) menar att det är viktigt för barnen att själva få skruva isär och undersöka föremål. På så sätt får de en större förståelse för hur föremålet är konstruerat, än genom att titta på en ritning. Genom att skriva isär en klocka (av lite äldre modell) får barnen se vilka tekniska komponenter som den är uppbyggd av.
För att ta reda på hur klockor tillverkas idag skulle man kunna göra ett studiebesök på Westerstrands. Barnen skulle också kunna få göra sina egna solur – på så sätt skulle man kunna väva in det historiska perspektivet och visa barnen att det inte alltid har funnits moderna klockor så som vi är vana vid att se dem idag.
Referens
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar